Het overschrijven van leden; digitaal!

Bron: K.N.V.B.

De sluitingsdatum van de reguliere overschijvingsperiode (15 juni om 23.59 uur) nadert snel. Eerder hebben we gecommuniceerd dat alle overschrijvingen voortaan digitaal plaats vinden en dat is niet onopgemerkt gebleven: inmiddels staan ruim 14.000 overschrijvingsverzoeken klaar om per 30 juni automatisch verwerkt te worden. Bijkomend voordeel van de digitale overschrijving is dat de oude vereniging het lid niet meer hoeft af te melden, dit gebeurt automatisch zodra de overschrijving wordt doorgevoerd. Hierdoor blijft de speler speelgerechtigd totdat alle wedstrijden van dit seizoen gespeeld zijn. Het kan zijn dat de nieuwe werkwijze bij sommigen nog vragen oproept, onderstaand beantwoorden we de meest voorkomende.

Overschrijvingen inzetten via “bestaand” of “nieuw”?
Wanneer een speler zich meldt bij de nieuwe vereniging voor een overschrijvingsverzoek, is dit altijd een bestaand KNVB-lid. Via de button “Bestaand” kun je via de relatiecode (of de volledige achternaam en geboortedatum) zoeken naar de juiste persoon. De button “Nieuw” is bedoeld voor geheel nieuwe leden (dwz die voor het eerst KNVB-lid worden).

Wat doet de speler zelf nog bij een overschrijving?
Een speler meldt zich aan bij de nieuwe vereniging, waar hij een inschrijfformulier invult en ondertekent. Hiermee verklaart de speler zich officieel te hebben aangemeld bij de nieuwe vereniging. De vereniging houdt dit inschrijfformulier in haar bezit.

Wat gebeurt er met de oude spelerspas bij het digitaal overschrijven?
Je hoeft de oude spelerspas niet meer naar de KNVB te sturen. Wanneer een overschrijving is doorgevoerd, wordt automatisch een nieuwe spelerspas aangemaakt, met daarop de nieuwe verenigingsnaam. Na overschrijving kun je de oude spelerspas vernietigen. Spelers binnen het zaalvoetbal krijgen geen nieuwe spelerspas, omdat daar komend seizoen met een digitale spelerspas gewerkt gaat worden. Ook hier geldt dat je de oude spelerspas kunt vernietigen.

De oude vereniging heeft de overschrijving van een speler geblokkeerd, wat nu?
Een vereniging kan een ingediende overschrijving van een speler in het systeem blokkeren. Dit kan alleen als de speler een betalingsachterstand (contributie of opgelegde boetes) heeft bij zijn oude vereniging. Dit is een onderlinge kwestie tussen de speler en de oude vereniging en zij moeten dit samen oplossen, de KNVB is hier geen partij in. Als de kwestie is opgelost, is het aan de oude vereniging om de blokkade verwijderen. Zodra de blokkade is opgeheven, zal de overschrijving verder zonder problemen verwerkt worden.

Meer vragen?
Alle informatie over digitale overschrijvingen vind je op KNVB.NL. Mocht jouw vraag daar niet tussen staan, dan kun je vanaf 6 juni op werkdagen tussen 8:30 uur en 20:00 uur telefonisch contact opnemen. Anny Cox (0343-499 699), Tosca van den Brink (0343-499 740) of Ron Veenendaal (0343-499779) helpen je graag verder. Je kunt ook een e-mail sturen naar overschrijvingen@knvb.nl.

Om je leden te informeren over de nieuwe werkwijze bij het overschrijven, hebben we een tekst opgesteld (‘Digitale overschrijvingen speler & speelster’), die je op de website van de vereniging kunt plaatsen. Ook kun je hier een flyer downloaden die je kunt ophangen in de kantine en bestuurskamer.

Let op: Alleen contractspelers en spelers die een internationale overschrijving aanvragen, moeten hiervoor nog een papieren overschrijvingsformulier per post en/of mail naar de KNVB in Zeist sturen.

Met vriendelijke groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND

Hans Schelling
Operationeel manager