KNVB en ING presenteren plannen

De KNVB en ING presenteren vrijdag hun gezamenlijke plannen voor de invulling van hun partnership. Samen zullen zij zich inzetten om het Nederlandse voetbal gezond te houden en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te laten zijn.

In 2010, het eerste jaar dat ING hoofdsponsor was, lag de nadruk op activiteiten rondom het WK in Zuid-Afrika. Nu introduceert ING de invulling van het partnership dat als thema meekrijgt: ‘Nederland Voetballand, aangemoedigd door ING’, waarbij de focus ligt op de ondersteuning van het jeugd- en amateurvoetbal.

ING en KNVB lanceren daarnaast het Jonge Leeuwen platform, een online platform voor de jeugd. Ook gaat ING een samenwerking aan met het Jeugdsportfonds Nederland om meer kinderen de kans te geven om te voetballen bij een club.

ING is sinds 1 januari 2010 hoofdsponsor van de KNVB en blijft dat tenminste tot en met 2018. Nick Jue, bestuursvoorzitter ING Nederland: ,,ING heeft er bewust voor gekozen zich voor lange tijd te verbinden aan de KNVB en het Nederlandse voetbal. Wij willen het Nederlandse voetbal verder helpen. Wij willen meer kinderen met plezier laten voetballen, amateurclubs helpen gezond te blijven en we gaan Oranje dichterbij brengen: voor kinderen en voor andere voetbalfans. Het thema ‘Nederland Voetballand, aangemoedigd door ING’ toont precies onze rol. We zijn enorme fan van Oranje en ondersteunen het Nederlandse voetbal waar dat het meest nodig is. Dat doen we in een echt partnership met de KNVB waarbij we allebei onze deskundigheid en mogelijkheden inbrengen.”

ING-initiatieven sluiten naadloos aan op doelstellingen KNVB
Michael van Praag, voorzitter KNVB: ,,Als je in Nederland de deur uitgaat en in een willekeurige richting fietst, kom je binnen tien minuten een voetbalclub tegen, maar meestal al eerder. Het feit dat je in bijna elk dorp een voetbalclub hebt met een moderne accommodatie en opgeleide trainers is uniek in de wereld. Eigenlijk is dat het geheim achter ons voetbalsucces. Kinderen leren vroeg voetballen en ook nog eens goed voetballen. Het succes komt dus niet uit de lucht vallen. Daarom zijn we blij met de initiatieven die ING presenteert. Deze passen naadloos in onze doelstellingen. De concrete steun die ING aan amateurverenigingen wil geven door middel van materialen en cursussen voorziet in een behoefte en helpt de verenigingen gezond te blijven.”

Jonge Leeuwen platform
‘Jonge Leeuwen’, een uitgebreid online ING Jeugdvoetbalplatform, wordt geïntroduceerd. Jeugdvoetballers vinden hier onder meer voetbaltips en – trucs, voetbalfilmpjes, de stand in hun eigen competitie en hun voetbalprogramma voor het weekend. Dit Jonge Leeuwen platform is speciaal ontwikkeld voor voetballers van 6 tot 12 jaar. In de nabije toekomst krijgt het platform ook een gedeelte voor ouders, coaches en trainers waar ze informatie en hulpmiddelen voor bijvoorbeeld trainingen kunnen vinden.

In het kader van de Jonge Leeuwen werkt ING samen met Hyves en met de TV-zender Disney XD. Op deze zender komt een wekelijks Jonge Leeuwen TV-programma.

Jeugdactiviteiten
Naast de ondersteuning van het Nederlands elftal om maximaal te presteren, maakt ING het Nederlands elftal ook heel toegankelijk voor de jeugd. Er zijn speciale activiteiten zoals de ‘Schoolreis van je Leven’ naar een training van Oranje, een kidspersconferentie in samenwerking met de KNVB en de kans om via regionale selectiedagen ballenjongen of – meisje te worden bij een wedstrijd van Oranje.

ING adopteert tevens het Mini F programma van de KNVB. Het gaat daarbij om de jongste voetballertjes van 5 en 6 jaar. Onder de naam Welpenvoetbal ontwikkelen KNVB en ING speciaal trainings- en coachingsmateriaal voor de begeleiders zodat deze kids op hun eigen niveau spelplezier en spelinzicht kunnen ontwikkelen. Voor verenigingen worden materialenpakketten ontwikkeld.

Jeugdsportfonds Nederland
ING wil dat kinderen die dat willen, kunnen gaan voetballen. ING kondigt daarom een samenwerking aan met het Jeugdsportfonds Nederland. Dit fonds, waarvan bondscoach Bert van Marwijk ambassadeur is, stelt kinderen tot 18 jaar uit gezinnen met weinig geld in staat om te gaan sporten.

Amateurvoetbal
De amateurverenigingen zijn de basis voor de maatschappelijke en sportieve rol van het Nederlandse voetbal. Lokale verenigingen hebben het soms zwaar door een teruglopend aantal vrijwilligers en vaak beperkte kennis van zaken bij het verenigingskader. ING wil een actieve bijdrage leveren aan het gezond houden van de amateurtak. Tot eind 2012 gaat ING tenminste 1.000 amateurverenigingen actief ondersteunen via verenigingspakketten inclusief (trainings)materialen en door ondersteuning van ING-medewerkers die als vrijwilliger actief zijn bij een voetbalvereniging. In het verlengde van de succesvolle Financiële Informatieavonden voor particuliere en zakelijke klanten, gaat ING maandelijkse haar kennis overdragen op de besturen van voetbalverenigingen. Bijvoorbeeld via de regionale kennisbijeenkomsten die de KNVB organiseert voor besturen van verenigingen.