‘Geen 16? Geen druppel’

De minister voor Jeugd en Gezin, André Rouvoet, en de Werkgroep Alcohol en Jongeren hebben een nieuw gezamenlijk logo gelanceerd: ‘Geen 16? Geen druppel’. Doel van dit logo is om ouders en jongeren duidelijk te maken dat alcohol drinken onder de 16 jaar niet OK is.

Het logo zal gebruikt worden door alle leden van de Werkgroep Alcohol en Jongeren en maakt duidelijk dat je voor je 16e niet moet drinken. Geen druppel. Ook de KNVB ondersteunt dit initiatief.

Uit landelijk onderzoek onder ouders en pubers in opdracht van het ministerie voor Jeugd en Gezin blijkt dat ouders relatief veel weten over alcohol en zich bewust zijn van de gevaren voor hun kinderen. Zij vinden het daarom belangrijk om hier grenzen aan te stellen. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar ook in het gezin tot de norm te maken.

Initiatieven

De boodschap dat kinderen voor hun 16e niet moeten drinken is niet nieuw. Op dit moment zijn er ook allerlei andere initiatieven om ouders en jongeren hierop te wijzen. Deze initiatieven zijn afkomstig van de overheid, gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven zoals alcoholbranche, detailhandel en horeca.

Er zijn zowel landelijke, regionale als lokale campagnes. Achter de schermen wordt veel overlegd om deze inspanningen zoveel mogelijk te coördineren. Deze samenwerking wordt nu ook zichtbaar gemaakt in de vorm van het logo: ‘Geen 16? Geen druppel’.

KNVB ondersteunt

Deelnemers aan de Werkgroep Alcohol en Jongeren zijn: het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd en Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik. De KNVB heeft NOC*NSF hierin ondersteund.

Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en als vervanging van de nu gebruikte slogan bij reclames voor zwak-alcoholhoudende dranken: ‘Alcohol onder de 16 natuurlijk niet’.

Aftrap

Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Philip de Ridder (voorzitter STIVA en CEO Heineken Nederland) verrichten samen met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland, het Trimbos Instituut, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en NOC*NSF de aftrap van het nieuwe logo.