De (beker)competities starten binnenkort en daarom wordt de aandacht op dit moment gevestigd op enkele belangrijke mededelingen om de competities vlot te laten verlopen. Hieronder hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet.
Automatisch doorschuiven van niet gespeelde wedstrijden
De verenigingen, scheidsrechters, consuls en overige belanghebbenden worden geattendeerd op bestuursbesluit 25, waarin geregeld staat, dat m.i.v. zaterdag 23 augustus t/m zondag 7 september a.s. alle wedstrijden, die geen doorgang vinden – ONGEACHT DE REDEN VAN NIET DOORGAAN ! – automatisch worden doorgeschoven naar een doordeweekse avond in dezelfde week. De doorschuiving geldt niet voor de 5e klasse en lager van het seniorenvoetbal (dames en heren) en ook niet voor de E- en F-pupillen. Voor de exacte speeldag van de door te schuiven wedstrijden verwijzen wij u naar bestuursbesluit 26 (zie het districtsgedeelte van het bewaarnummer op de KNVB-site Zuid I).
Vervangende scheidsrechter
De verenigingen wordt onder de aandacht gebracht, dat bij afwezigheid van een KNVB-scheidsrechter bij een wedstrijd, de betreffende wedstrijd in bepaalde gevallen altijd doorgang dient te vinden. Welke wedstrijden dit betreft staat niet meer in het bewaarnummer, omdat het nu is opgenomen in artikel 25 lid 2 sub d van het Reglement Wedstrijden Amateur Veldvoetbal. In alle overige gevallen dient de wedstrijd dus door te gaan onder leiding van een lid van de thuisspelende vereniging.
Let op: de categorieën, waarbij de vereniging zelf voor een (club)scheidsrechter moet zorgen zijn sinds vorig jaar flink uitgebreid! Met nadruk wijzen wij de verenigingen er op, dat de thuisspelende vereniging voor de vervangende scheidsrechter dient te zorgen, die lid van de KNVB moet zijn en niet geschorst.
Indien een persoon, die geen lid van de KNVB is, de wedstrijd leidt, dient de wedstrijd als niet gespeeld beschouwd te worden en zal er aangifte bij de Tuchtcommissie worden gedaan.
Wijzigingen aanvangsuur
Indien in onderling overleg met de tegenstander de aanvangstijd van een wedstrijd wordt gewijzigd (Reglement Wedstrijden Amateur Veldvoetbal, artikel 23, lid 3, sub a, b en c) dient de thuisspelende vereniging hiervan schriftelijk in kennis te stellen: de tegenpartij (ter bevestiging), de scheidsrechter, de scheidsrechters-screener, de consul en het districtskantoor te Breda (zie bestuursbesluit 23).
Wanneer de wijziging schriftelijk aan het districtskantoor is doorgegeven, kunt u er in principe van uitgaan, dat voor de betreffende wijziging toestemming wordt verkregen.
Mochten er vanuit de KNVB bezwaren zijn m.b.t. de wijziging van het aanvangsuur, zal vanuit het Districtskantoor contact worden opgenomen.
Onderlinge verandering van de speeldag is niet toegestaan; hiervoor moet vooraf het Districtsbureau toestemming geven. Vervroegen van de wedstrijd is meestal geen probleem, naar achter schuiven over het algemeen wel.
Invullen wedstrijdformulieren
De verenigingen worden verzocht om op het wedstrijdformulier zorgvuldig het goede wedstrijdnummer te vermelden. Uitsluitend met dit wedstrijdnummer kan de uitslag correct worden ingevoerd in het kernsysteem, waardoor wij garant kunnen staan voor juiste standenlijsten.
Wij attenderen er op, dat landelijk is vastgesteld, dat het vermelden van de spelersnamen en de relatienummers op het wedstrijdformulier verplicht is voor alle competities met uitzondering van de E- en F-pupillen. Niet of niet volledig invullen van de wedstrijdformulieren (dus ook het achterwege laten van namen en/of relatienummers) leidt tot een boete.