Derde editie van De Groene Clubweken trapt af met 250 clubbestuurders

Bron: www.knvb.nl

250 clubbestuurders van ruim 160 amateurverenigingen waren gisteren aanwezig bij De Groene Clubavond XL, georganiseerd in samenwerking met Mitsubishi Electric en ING, de aftrap van De Groene Clubweken. Zij kregen op Het Kasteel, de thuishaven van Sparta Rotterdam, inzicht in de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van verduurzaming.

Stijgende energiekosten is en blijft een belangrijk thema in Nederland. Huishoudens, bedrijven en verenigingen buigen het hoofd over de steeds hogere energierekeningen. “Onze verenigingen staan voor grote uitdagingen”, zegt Jan Dirk van der Zee, directeur-bestuurder amateurvoetbal. “De vaste lasten stijgen fors – naar verwachting met zo’n 60% tot 2030. Dat hakt er natuurlijk in.”

Inspirerende bijeenkomst

Amateurclubs willen graag en maken gelukkig al volop plannen om energie te besparen

Een groot deel van die vaste lasten gaat op aan energiekosten. Veel clubs willen daarom verduurzamen, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. De Groene Clubweken, georganiseerd samen met duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric, kan hen op weg helpen. De campagne, die dit jaar haar derde editie kent, maakt amateurclubs bewust van de voordelen van verduurzaming en biedt praktische handvatten om direct aan de slag te gaan. “Amateurclubs willen graag en maken gelukkig al volop plannen om energie te besparen”, zegt Arjen de Jong, algemeen directeur van Alklima, exclusief distributeur van Mitsubishi Electric in Nederland.

De aanwezige clubbestuurders op Het Kasteel kregen donderdag al een eerste aanzet. De Groene Clubavond XL, een initiatief van De Groene Club, Mitsubishi Electric en ING, informeerde en inspireerde in verschillende sessies over duurzaamheidsoplossingen. Op de agenda stonden onder meer de volgende onderwerpen: gasloze sportaccommodaties, het gebruik van herbruikbare verpakkingen, slim omgaan met energie en subsidies.

Daarnaast is modulaire houtbouw voor clubgebouwen besproken. Deze vorm van bouwen is een efficiënte en milieuvriendelijke oplossing die snel en duurzaam nieuwe, gasloze en biobased clubgebouwen mogelijk maakt. ING biedt als partner van de Groene Club speciale financiering voor amateurvoetbalverenigingen die kiezen voor duurzame nieuw- of herbouw in de vorm van modulaire houtbouw.

— De kantine van de toekomst via modulaire houtbouw.

Besparen en beter klimaat

Verduurzamen is een enorme uitdaging, maar ook een kans, stelt Van der Zee. “Verduurzamen betekent namelijk in veel gevallen besparen. Clubs kunnen dus goedkoper uitkomen en minder geld kwijt zijn aan bijvoorbeeld gas en elektriciteit. Daarnaast dragen ze bij aan een beter klimaat.”

Maar waar begin je? Welke maatregelen werken echt? Hoe regel je de financiering? Om verenigingen met die vragen te helpen werd in 2018 De Groene Club opgericht. Inmiddels doen al meer dan 4.000 clubs mee. Zij zijn geholpen met kennis, middelen en ondersteuning en plukken nu de vruchten van een lagere energierekening.

De Groene ClubDe Groene ClubGa naar meer informatie over de Groene Club.

Voortzetting succesvolle samenwerking

Onze clubexperts helpen clubs met duurzame oplossingen om kosten te verlagen

De KNVB en Mitsubishi Electric hebben besloten hun succesvolle samenwerking met drie jaar, tot 2028 te verlengen. Als partner van De Groene Club blijft Mitsubishi Electric een belangrijke rol spelen in het verduurzamen van accommodaties van verenigingen en het inspireren van het amateurvoetbal op het gebied van verduurzamen. Met deze verlenging onderstrepen beide partijen hun gezamenlijke ambitie om het Nederlandse voetbal verder te verduurzamen en clubs te helpen bij de overgang naar een groenere toekomst.

“Onze clubexperts helpen clubs met duurzame oplossingen om kosten te verlagen en bij te dragen aan de energietransitie. Besparingen kunnen worden gebruikt voor nieuwe tenues, jeugdtrainingen of verdere verduurzaming. Om die reden zijn we ook blij om de samenwerking voort te zetten.” aldus De Jong van Alklima/Mitsubishi Electric.

In de afgelopen drie jaar zijn gezamenlijk verschillende relevante onderzoeken uitgevoerd, is de expertise op het gebied van klimaatoplossingen effectief ingezet via bijeenkomsten en maatwerkadvies, en is de gezamenlijke campagne De Groene Clubweken uitgegroeid tot een terugkerend succes.

Het contract met Mitsubishi Electric is verlengd. (Pim Waslander)

Geef als eerste een reactie op "Derde editie van De Groene Clubweken trapt af met 250 clubbestuurders"

Reageer

Je emailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.