Waarderen, faciliteren en communiceren essentieel in kaderbeleid Kethel Spaland

Bron: www.knvb.nl

Vrijwilligers zijn de motor van Kethel Spaland. Dagelijks zetten talloze mensen zich in om onze vereniging tot een succes te maken. Voorzitter Marco Konter vertelt over de drie essentiële pijlers om dat zo te houden: waarderen, faciliteren en communiceren. “Aandacht is goud,” benadrukt hij. “Vrijwilligerswerk draait om plezier en voldoening. Wij doen ons best om onze vrijwilligers daarin te ondersteunen en te waarderen.”

Een scheidsrechter wordt bedankt tijdens de Week van de Scheidsrechter.

Waarderen

Waarderen doet de club op verschillende manieren. Zoals veel verenigingen kent ook Kethel Spaland leden van verdienste en ereleden. Daarnaast organiseert de vereniging elk jaar een vrijwilligersavond met hapjes, drankjes en een feestelijke sfeer. Maandelijks wordt de vrijwilliger van de maand in de nieuwsbrief in het zonnetje gezet. En ook wordt elk jaar een Team van het Jaar gekozen. “Dit kan een sportteam zijn of een groep vrijwilligers die uitzonderlijk werk heeft geleverd. Het jeugdkampteam bijvoorbeeld. Ook zijn er speciale individuele prijzen. Zo kent de vereniging de jaarlijkse aanmoedigingsprijs en de ‘Koperen Kethellapper’ voor jarenlange inzet. Deze worden op de nieuwjaarsreceptie uitgereikt.

Naast deze prijzen zijn de kleine dingen net zo waardevol, zegt Konter. Een oprecht bedankje, een luisterend oor of een persoonlijk gesprek maken vaak het grootste verschil. “Vrijwilligerswerk is geen vanzelfsprekendheid. Een welgemeend dankjewel uitspreken is een kleine moeite, maar is terecht voor de inzet van onze onmisbare mensen.”

Faciliteren voor succes

Als vrijwilligers veel tijd in de vereniging willen steken, moet je hen goed faciliteren. Denk aan een trainingspak en winterjas voor trainers, maar ook een consumptiepas, waarmee vrijwilligers een drankje in de kantine kunnen nemen. “Maar niet altijd weet je hoe je vrijwilligers het beste kunt helpen. “De vraag ‘Wat heb je van ons – als bestuur – nodig?’ is een belangrijke. Natuurlijk kan niet alles, maar vaak weten zij het beste wat hen helpt”, aldus Konter.

Een voorbeeld hiervan is de begeleiding van beginnende jeugdtrainers. Dat zijn vaak enthousiaste ouders, soms zonder voetbalverleden. De voetbaltechnische commissie heeft een plan gemaakt om hen te ondersteunen. “Zij kwamen daarmee naar het bestuur, we hebben over de kaders gesproken en nu gaan we het doen. Het is een investering, maar het helpt de beginnende trainers, onze spelers én het versterkt de vereniging.”

Communicatie is de sleutel

Om vrijwilligers te werven en te behouden is persoonlijke communicatie essentieel. “Een vacature in de nieuwsbrief of op de website plaatsen is niet genoeg”, legt Konter uit. “Mensen persoonlijk benaderen werkt veel beter. Vraag ook waar hun interesses liggen. Als iemand iets doet wat die leuk vindt, doet die dat met meer energie en betrokkenheid.”

Hoewel het ook bij Kethel Spaland soms best lastig is om vrijwilligers te vinden, doet het Konter goed dat er ook leden op eigen initiatief met de vraag komen wat ze kunnen doen. Een mooi voorbeeld hiervan is een initiatief van de keeper van het eerste elftal. “Toen hij stopte, wilde hij zich op een andere manier gaan inzetten om iets terug doen voor de vereniging. We bespraken enkele onderwerpen en hij koos ervoor om zich eerst te richten op het betrekken van oudere jeugdteams bij het fluiten van wedstrijden. Het paste ook wel bij hem om dit op te pakken. En als je iets leuk vindt, en het bij je past, ben je er vaak ook goed in. Hij ontwikkelde zelf een plan, sprak met trainers en teams, en na de winterstop starten we hiermee. Het is prachtig om te zien hoe zo’n idee werkelijkheid wordt.”

Al met al zorgen communiceren, faciliteren en waarderen ervoor dat Kethel Spaland voldoende enthousiaste vrijwilligers heeft. Door je vrijwilligers goed te faciliteren zeg je indirect ook weer hoe erg je ze waardeert, vindt Konter. “Vrijwilligers kun je niet belonen met geld. Maar wel met aandacht, waardering en plezier. Dat proberen we zo goed mogelijk te doen.”

Geef als eerste een reactie op "Waarderen, faciliteren en communiceren essentieel in kaderbeleid Kethel Spaland"

Reageer

Je emailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.