Nederland verliest met btw-verhoging op sport

Bron: www.knvb.nl

Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt dat de overheid gezond gedrag moet stimuleren en dat de overheid moet investeren in het financieel toegankelijk houden van sport voor iedereen. Eenzelfde aandeel denkt dan ook dat de btw-verhoging op betaalde sportoefening een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid. .

In Nederland zijn er 10 miljoen sporters. De prestaties van TeamNL op de Olympische Spelen in Parijs en van het Nederlands elftal op het EK maken ons niet alleen trots, maar benadrukken ook waarom sport zo’n belangrijke rol speelt in onze samenleving. Sport verbindt, inspireert, houdt ons gezond en biedt kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond of financiële situatie. Laten we ervoor zorgen dat sport toegankelijk blijft voor iedereen, zodat de winst van sport en bewegen niet verloren gaat.

Rapport IpsosRapport IpsosBekijk hier het rapport van Ipsos over de btw-verhoging op sport.

Btw-maatregel raakt Nederlander in de portemonnee

De extra kosten van de btw-verhoging op sport worden voor de consument geschat op ca. € 223 miljoen. Met een btw-verhoging op sport wordt de bal bij de verkeerde doelgroep gelegd. Minder mensen zullen gaan sporten en daarnaast zullen ze ook minder sportevenementen bezoeken. Immers de dagelijkse kosten van Nederlanders stijgen al enorm. Geen wonder dat de maatregel op weinig enthousiasme kan rekenen.

Uit het Ipsos I&O onderzoek blijkt dat onder Nederlanders, van links tot rechts, weinig draagvlak is voor de btw-verhoging op sport. Bij de kiezers van de coalitiepartijen geeft maar liefst 73% aan de maatregel geen goed idee te vinden. Onder de kiezers van oppositiepartijen ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 84%. Het is niet vreemd dat er weinig draagvlak is onder kiezers van coalitiepartijen; geen van deze partijen kondigde de btw-verhoging op sport aan in de verkiezingsplannen.

Gevolgen btw-verhoging voor gezondheid groot

De voorgenomen btw-verhoging op sport heeft verstrekkende gevolgen voor onze samenleving. Mogelijk kunnen honderdduizenden Nederlanders hun sport-abonnement opzeggen als gevolg van de btw-verhoging die zorgt voor hogere prijzen voor de sporter. Ook het Ipsos I&O-onderzoek onderschrijft dat 12% van de Nederlanders door de btw-verhoging minder verwacht te gaan sporten, dat zijn zo’n 1,8 miljoen Nederlanders. Tegelijkertijd heeft 50% van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht en nemen de zorgkosten verder toe.

Oproep aan politiek

Wat voor een land willen we zijn? Een land van sporters of zittenblijvers? Sporters in heel Nederland laten van zich horen om Nederland in beweging te houden. Voor alle fitnessers, voetballers, zwemmers, judoka’s, zwemmers, tennissers, schaatsers en andere sporters roepen wij de politiek op: ‘Houd sport betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Sport gaat niet vanzelf!’

De politiek presenteert vergaande bezuinigingsplannen die de sporter en de supporter hard raken. De maatregelen raken mensen in de portemonnee. Specifiek voor het voetbal geldt het volgende:

  • Voetbal brengt mensen samen, maar een btw-verhoging dreigt deze verbinding te verbreken. Door de hogere kosten wordt voetbal minder toegankelijk voor een brede groep mensen, waardoor de sociale functie van voetbal in gevaar komt.
  • Investeringen in de toekomst van het jeugd en amateurvoetbal staan op de tocht. Met een btw-verhoging komen er minder middelen beschikbaar voor jeugd- en amateurvoetbal, waardoor de ontwikkeling van jonge talenten en de basis van de sport onder druk komen te staan. Door het verlaagde belastingtarief werd er jaarlijks 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in het jeugd-, vrouwen en amateurvoetbal. Over de afgelopen 28 jaar komt dat neer op bijna 100 miljoen euro. Dit dreigt nu verloren te gaan. Terwijl juist het amateurvoetbal zo’n krachtige maatschappelijke en verbindende rol vervult binnen Nederland voor jong en oud.
  • Voetbal wordt onbetaalbaar voor veel supporters. De aanzienlijke stijging van de kosten voor toegang tot wedstrijden maakt het voor veel supporters moeilijker om hun favoriete club te blijven steunen, waardoor de stadions leger kunnen worden.

Onderzoeksverantwoording

Deze resultaten zijn gebaseerd op een onlineonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders) onder een representatieve steekproef van 1.016 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding en regio zijn door middel van een weging gecorrigeerd. De onnauwkeurigheidsmarges bij dit onderzoek (uitgaande van een betrouwbaarheidsinterval van 95%) lopen uiteen van ongeveer 1% tot 3%. De gegevens zijn verzameld van 26 juli tot en met 29 juli 2024.