Werf nieuwe vrijwilligers met de campagne ‘Clubhelden’

Bron: www.knvb.nl

Nederland is de kampioen van het verenigingsleven. Ons unieke voetballandschap is een lappendeken van clubs, verspreid over het hele land. Een voetbalclub op fietsafstand voor vrijwel iedereen. Het voetbal is ons tweede huis.

Op en rond de velden worden vriendschappen voor het leven gesloten. Het amateurvoetbal staat midden in de samenleving en is voor vele generaties de basis van ons sociale leven. We zijn een echte vereniging als iedereen zich thuis voelt. Want we hebben allemaal één gemeenschappelijke deler: de liefde voor het voetbal.

Vrijwilligers zijn cruciaal

Om het voetbal zo toegankelijk mogelijk te houden als dat het nu is, moeten we blijven werken aan de inzet van vrijwilligers. De voornaamste reden om als vrijwilliger aan de slag te gaan is het (ervaren van) plezier in het voetbal. Daarnaast zijn ook de contacten met anderen en de mogelijkheden om iets terug doen voor de vereniging vaak genoemde redenen. Het is dus zaak om in te spelen op deze redenen bij het werven van een vrijwilliger. 75% van de vrijwilligers van de vereniging heeft zelf ook gevoetbald, dus de huidige voetballers zijn een kweekvijver om nieuwe vrijwilligers te werven.

Als men instapt in een rol als vrijwilliger dan zal dit vaak zijn als trainer/coach of scheidsrechter bij de eigen vereniging. De verdere vrijwilligersloopbaan is ook vrij helder. Na de start als trainer/coach of scheidsrechter, groeit een vrijwilliger vaak door naar een andere rol binnen de vereniging. De huidige vrijwilligers zien hun rol als iets wat er gewoon bij hoort als lid van de vereniging. Het is daarnaast voor alle vrijwilligers erg belangrijk dat zij met hun inzet de vereniging, en de leden, kunnen helpen.

Campagne “Word een Clubheld”

Daarom is het zo belangrijk om het belang en wat het je brengt om vrijwilliger te zijn te blijven uitdragen. Vanaf deze week starten we daarom met de campagne “Word een Clubheld”. We laten met behulp van verhalen van huidige vrijwilligers zien hoe leuk en tof het is om als trainer, scheidsrechter, bestuurder of commissielid aan de slag te gaan. We dagen iedereen uit om via de quiz “welke rol pak jij” te ontdekken welke rol het beste bij hem of haar past en stimuleren daarna om deze rol ook bij een voetbalvereniging te gaan

Meedoen aan deze campagne

Als vereniging kan je eenvoudig meedoen aan deze campagne. Met de Handleiding die hieronder te downloaden is, kan je de campagne ook via de kanalen van jouw vereniging delen. (Ouders van) leden van jouw vereniging kunnen meedoen aan de quiz en de gegevens van de deelnemers van de quiz worden, na toestemming van de deelnemer, met de betreffende vereniging gedeeld. Zo kan je direct werken aan de werving van nieuwe vrijwilligers voor jouw eigen vereniging. Maar je kan nog meer doen. Met verhalen van huidige vrijwilligers van jouw vereniging kan je vertellen waarom het zo superleuk is om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Dus… download de handleiding en omarm deze campagne.

Handleiding Maglr

HANDLEIDING MAGLRDownload hier de Maglr-handleiding met inspiratie en hulpmiddelen om de campagne “Word een clubheld” ook binnen jouw vereniging te gebruiken.

Er zijn ook verenigingen die zelf een campagne hebben ingericht. Lees hieronder hun inspirerende verhalen, wellicht geeft het houvast voor een eigen campagne bij jouw vereniging of een campagne voor een specifieke rol of doelgroep.
De vrijwilliger als superheld: wervingscampagne DSS slaat aan

DE VRIJWILLIGER ALS SUPERHELD: WERVINGSCAMPAGNE DSS SLAAT AANSinds twee maanden staan 7 superhelden centraal bij DSS. Zo is teammanager Jos Superman en trainster Josie Peperkamp Spiderwoman. “Zonder vrijwilligers geen DSS, dus alle vrijwilligers zijn superhelden voor ons. Met de campagne willen we het onderwerp vrijwilligers tot gesprek van de dag maken op de vereniging. Dat lukt, niemand kan er meer omheen’’, zegt Nick Stroomer, communicatiecoördinator bij DSS.

 

'450 vriendencampagne' The Gunners levert compleet nieuw jeugdbestuur op

 

‘450 VRIENDENCAMPAGNE’ THE GUNNERS LEVERT COMPLEET NIEUW JEUGDBESTUUR OPVrienden. Wie wil die nou niet hebben? Wellicht dat daarom de vrijwilligerscampagne van vv The Gunners in Breda wel zo goed aansloeg. ‘Wil jij in één klap 450 vrienden maken?’ heeft niet alleen nieuwe scheidsrechters en jeugdtrainers opgeleverd, maar ook een maar liefst twaalfkoppig nieuw jeugdbestuur.

VV Spirit werft 12 nieuwe trainsters met campagne gericht op vrouwen

 

VV SPIRIT WERFT 12 NIEUWE TRAINSTERS MET CAMPAGNE GERICHT OP VROUWENBegin 2023 begon VV Spirit met een campagne om meer vrouwen en meiden te werven als trainer. Een jaar later heeft de club 12 nieuwe trainsters.

Aan de slag met kader- en vrijwilligersbeleid

AAN DE SLAG MET KADER- EN VRIJWILLIGERSBELEIDBekijk hier de ondersteuningsmogelijkheden vanuit de KNVB en kom in contact.