Footprint reizende amateursporter vraagt om actie

Bron: www.nocnsf.nl

Nederlandse amateursporters zorgen jaarlijks voor 1.320.000 ton CO2-uitstoot met het heen en weer reizen voor sportdoeleinden. Dat blijkt uit een inventarisatie van Arcadis. Het is voor het eerst dat de footprint van Nederlandse sporters inzichtelijk is gemaakt. NOC*NSF, KNVB, het Platform Ondernemende Sportaanbieders en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en VWS willen gezamenlijk met sportclubs en verenigingen de klimaatimpact verlagen, onder de noemer ‘De Duurzame Sportbeweging’

Nederlandse amateursporters fietsen het liefst naar de sportvereniging, maar gaan ook erg graag met de auto. 37 procent van de sporters neemt de fiets naar de sportaccommodatie, 32 procent komt met de auto en nog eens 18 procent van de sporters reist als passagier in de auto mee. Uit de analyse van Arcadis blijkt bovendien dat de auto vaker in beeld komt naarmate mensen ouder worden. Sporters boven de dertig jaar pakken steeds liever de wagen.

Korte afstanden, toch de auto

De cijfers zijn gebaseerd op ruim 9,6 miljoen Nederlanders die wekelijks sporten. Zij zijn gemiddeld gezien 8,8 keer per maand actief in hun sport en reizen daarvoor naar de sportaccommodatie om te trainen en wedstrijden te spelen. Meer dan 60 procent van die verplaatsingen zijn korter dan 5 kilometer (wat neerkomt op een kwartier fietsen) en meer dan 80 procent legt minder dan 10 kilometer af. De sportende Nederlanders zijn samen goed voor 1,8 miljard kilometer per fiets en 6,5 miljard kilometer per auto.

Meer derby’s en naar uitwedstrijden samen op de fiets. Dat is hartstikke leuk voor de sporter, het teamgevoel en het is ook nog eens goed voor onze schone lucht.

Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Positieve impact competitie-indeling

De betrokken partijen zetten zich in voor toekomstbestendige verenigingen en willen ook het reisgedrag verduurzamen. Denk daarbij aan bewustwordingscampagnes om het fietsen meer te stimuleren, de introductie van deelmobiliteit binnen sportomgevingen en een betere aansluiting met het openbaar vervoer. Maar ook bij de indeling van competities door bonden kan goed gekeken worden naar te overbruggen afstanden voor wedstrijden, om zo verder te verduurzamen. Uit onderzoek van de Nederlandse voetbalbond, de KNVB, blijkt bovendien dat dit aansluit bij de sportbeleving van leden, omdat veel voetballers een voorkeur hebben voor het spelen van zoveel mogelijk derby’s.

‘Inspirerend voorbeeld’

Staatssecretaris Heijnen (I en W) noemt de samenwerking veelbelovend: “Ik vind het echt tof dat sportbonden hiermee bezig zijn. Bij sporten denk je natuurlijk als eerste aan plezier en je gezondheid, en ben je minder bezig met hoe je op de sportclub komt. Het voorbeeld van de KNVB om competities anders in te delen laat zien dat dat hand in hand kan gaan. Meer derby’s en naar uitwedstrijden samen op de fiets. Dat is hartstikke leuk voor de sporter, het teamgevoel en het is ook nog eens goed voor onze schone lucht. Ik vind dat echt een inspirerend voorbeeld, dit smaakt wat mij betreft naar meer.”

Met de inzichten over het reisgedrag in de sportsector ontstaat een vertrekpunt voor actie en verandering bij bonden, verenigingen en sportaanbieders. Onnodige en niet duurzame verplaatsingen kunnen zo voorkomen worden. Dit sluit aan bij de initiatieven binnen de sector om werk te maken van toekomstbestendige sportverenigingen en -accommodaties.