Nog niet iedere trainer krijgt een goede start

Bron: www.knvb.nl

Voor veel vaders, moeders, jonge jeugdspelers en oud-voetballers zal het herkenbaar klinken: je wordt door de vereniging van je kind of waar je zelf actief bent (geweest), gevraagd om trainingen te verzorgen en misschien ook om wedstrijden te coachen. Je zegt toe, omdat het team van je zoon of dochter nog geen trainer heeft of omdat het je als (oud-)voetballer gewoon erg leuk lijkt om trainingen te geven. Je krijgt de sleutel van het ballenhok, een tas met hesjes en een schouderklopje van de voorzitter. “Succes!”.

Daar sta je dan. Vol goede moed, maar misschien ook wel zonder trainerservaring, voetbalachtergrond of pedagogische kennis. Ineens ben je verantwoordelijk voor het spelplezier en de ontwikkeling van jeugdspelers. Bij sommige verenigingen is nog helemaal geen sprake van ondersteuning op dit gebied, bij andere clubs is dit goed geregeld. Hoe leer je kinderen eigenlijk een betere voetballer te worden? En hoe zorg je ervoor dat elk jeugdspelertje in jouw team zich met plezier blijft ontwikkelen? Om jou als beginnende of ongediplomeerde trainer een goede start (van het seizoen of jaar) te geven, kun je de Aftrapmodule van de KNVB volgen.

Handvatten uit praktijkbijeenkomst

Met de Aftrapmodule leer je in één praktijkbijeenkomst en met digitale ondersteuning meer over het begeleiden van jeugdspelers bij trainingen en wedstrijden. Een van de verenigingen waar onlangs een Aftrapmodule werd georganiseerd, is Valken ’68. De trainers kijken zeer tevreden terug op de handvatten die zij aangereikt kregen. “Waar ik mij nog niet van bewust was, is dat je als speler heel veel beslissingen moeten nemen in een wedstrijd en dat je daarom dus ook zoveel mogelijk wedstrijdecht moet trainen. Dat was de beste tip”, laat Valkenburg JO8-5-trainer Steef Akerboom optekenen.

Waar ik mij nog niet van bewust was, is dat je als speler heel veel beslissingen moeten nemen in een wedstrijd en dat je daarom dus ook zoveel mogelijk wedstrijdecht moet trainen.

Bij Arjen van der Leeden en Bart van Duijvenbode, samen verantwoordelijk voor de JO8-2 van Valken ’68, sloeg vooral de vuistregel ‘praatje, plaatje, daadje’ aan. “Ik heb geleerd om een training vooral visueel te maken, in plaats eerst een heel lange uitleg te geven. Als je de voetbalvorm kort hebt toegelicht, schets je het plaatje zodat de kinderen echt een beeld krijgen van de training. Daarna kunnen ze het gaan uitvoeren.”

 

Om de voetbalvorm goed te kunnen uitleggen- en beelden, is een stukje voorbereiding belangrijk. Ook dat kwam aan bod bij de Aftrapmodule. “Ja, dat neem ik mee, het belang van een goede voorbereiding”, aldus Josine Quispel, trainster van de MO11-1 van de nabijgelegen vereniging ASC. Ze wordt aangevuld door haar zoon Teun, die de JO8-2 van ASC traint: “Eerst bedacht ik ter plekke wat ik bij de training ging doen, dat deed ik gewoon als ik een halfuur voor de training op de vereniging kwam, maar nu ga ik op zaterdag na de wedstrijd meteen bedenken waar we ons op gaan focussen.”

De Aftrapmodule bij v.v. Valken ’68

Aanrader

Door de tips en tricks die de trainers meenemen uit de Aftrapmodule, staan zij met meer zelfvertrouwen en daardoor ook met meer plezier op het veld. Uiteindelijk leidt dat er weer toe dat ook de jeugdspelers zich beter en met meer plezier kunnen ontwikkelen. “Daarom zou ik deze module zeker aanraden. Ik wil de kinderen zo goed mogelijk helpen in hun ontwikkeling, maar dat begint met het ontwikkelen van jezelf als trainer.”

MELD JE AAN!Bekijk de Aftrapmodules bij jou in de regio en schrijf je in voor een Aftrapmodule