Mitsubishi Electric en KNVB starten campagne De Energietrainer en gaan meer aandacht vestigen op energiebesparing

Bron: www.knvb.nl

Door de gestegen energieprijzen is een gemiddelde voetbalvereniging dit jaar €15.000 extra kwijt aan de energierekening. Dit is een stijging van bijna honderd procent ten opzichte van vorig jaar.

Verenigingen hebben ontzettend veel moeite om de energierekeningen te kunnen betalen en maar liefst 38 procent van alle verenigingen vreest inmiddels voor het voortbestaan van de club. De helft van alle clubs heeft op dit moment een variabel contract en van nog eens 22 procent loopt het contract binnen zes maanden af. Meer dan een kwart van de verenigingen is al bezig met het verhogen van de contributie. Een maatregel die door de meerderheid van de voetballers niet wenselijk wordt geacht. Deze verontrustende cijfers komen uit recent onderzoek (zie infografic) dat de KNVB samen met Groene Club-sponsor Mitsubishi Electric heeft laten uitvoeren.

Warmtepomp een stuk aantrekkelijker geworden voor verenigingen

“Als duurzaamheidspartner van de KNVB herkennen we de onzekerheden waar veel voetbalverenigingen mee te maken hebben. Maar waar voor veel verenigingen een warmtepomp eerst nog geen interessante investering was is dit nu volledig omgeslagen”, geeft Arjen de Jong, algemeen directeur bij Alklima de exclusief distributeur van Mitsubishi Electric aan. “Steeds meer verenigingen hebben baat bij het plaatsen van een warmtepomp als één van de mogelijkheden om energie te besparen en de club te verduurzamen. Ondanks dat we merken dat meer bedrijven, particulieren en zeker ook sportverenigingen interesse tonen in verduurzamen en de aanschaf van een warmtepomp hebben we er begrip voor dat veel zaken nog onduidelijk zijn. Daarom ben ik enorm trots dat we vandaag onze campagne “de Energietrainer” kunnen aankondigen.”

Introductie van “Energietrainer” John Williams

“Iedereen heeft het over verduurzamen en het verlagen van de energierekening. Maar waar begin je en waar houdt het op? Ook ik worstel daarmee”, geeft John Williams aan. “Als Energietrainer help ik samen met de experts van Mitsubishi Electric de Nederlandse voetbalclubs met het verduurzamen en verlagen van de energierekening. Naast mijn presentatie-werk bij onder andere “Help mijn man is klusser” ben ik een groot voetballiefhebber en iemand die enorm veel affiniteit heeft met verduurzamen. Ik hoefde in ieder geval niet lang na te denken toen Mitsubishi Electric en de KNVB mij vroegen voor de functie van Energietrainer. Ik ben heel erg trots en blij dat ik een onderdeel mag zijn van dit project. Hiermee kunnen wij heel veel clubs en dus mensen helpen. Want dit zijn zware tijden voor iedereen.”

Veel verenigingen maken al goede stappen

Marc Nipius is vanuit de KNVB één van de grondleggers van De Groene Club: “We zijn de Groene Club in 2018 gestart om verenigingen te helpen met verduurzamen. En we zien dat veel verenigingen al goede stappen hebben gemaakt. Voornamelijk met zonnepanelen en LED-verlichting. Maar de vraag vanuit verenigingen is veranderd. We zien op dit moment een stijgende vraag naar warmteoplossingen bij verenigingen. Met Mitsubishi Electric hebben wij een partner met veel kennis op het gebied van warmtepompen. Iets waar onze verenigingen veel naar vragen. Maar liefst 27 procent van de verenigingen is nu al bezig met het aanschaffen van een warmtepomp en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. We zijn daarom ook enorm blij dat Mitsubishi Electric partner is geworden van De Groene Club.”

De Groene Club

De KNVB staat voor sterke voetbalverenigingen die financieel gezond zijn. Het nemen van duurzame maatregelen die leiden tot het verlagen van de energierekening draagt hieraan bij. Energie is namelijk één van de grootste kostenposten voor een vereniging. Maar vaak is het gebrek aan kennis en tijd bij de vrijwilligers voor verenigingen een drempel om hiermee aan de slag te gaan. Daarom startte de KNVB in 2018 De Groene Club; een onafhankelijke club die verenigingen helpt en ontzorgt in het verduurzamingstraject.

Mitsubishi Electric / Alklima

Alklima B.V. is al meer dan 25 jaar exclusief distributeur van Mitsubishi Electric warmtepompen & airconditioners voor Nederland. Vanuit de filosofie ‘Samenwerking met meerwaarde’ begeleidt en adviseert Alklima installateurs, adviseurs en andere partijen in de bouwkolom bij vraagstukken over duurzame installaties. Het delen van kennis en bieden van opleidingen en trainingen zijn daarbij belangrijke aspecten.